www.anyacska.hu
  BEMUTATKOZÁS | ANYASÁG | SZOPTATÁS | CSALÁD | HAGYOMÁNY | HIT
 
Anyaság   "Járjatok szeretetben!" (Efezus 5,2)


Kicsoda Isten?
Szerető anyák?
Fegyelmezés
Alvás
Háztartás
Gyermekvárás
Otthonteremtő édesanyák
Apák (előkészületben)
új Vissza a munkába
Élettörténetek
 
 
 
Untitled Document

Alvás
Dr. Estivill, Tracy Hogg és mások „csalhatatlan” módszereket ajánlanak, melyekkel rá lehet venni a csecsemőket arra, hogy átaludják az éjszakát. Ezzel a nézettel azonban sokan nem értenek egyet.

Dr. Josa Rove pszichológus:

MIÉRT NEM ALUSSZA VÉGIG AZ ÉJSZAKÁT?

A csecsemők alvásmintája különbözik a felnőttekétől, és sok ok van, amely miatt gyakorlatilag lehetetlen, hogy egy csecsemő az egész éjszakát végigaludja, erre egyszerűen nincs felkészülve. A csecsemőknek szükségük van a gyakori felébredésre, többek között azért, hogy egyenek, és elsősorban azért, hogy életben maradjanak.
Az alvás, ugyanúgy, mint más dolgok az életben, a gyerek fejlődésének része. Az ébrenlét és az alvás szakaszai a növekedéssel együtt változnak. Nem igazán ismert, hogy bár a születéstől kezdve jelen van az alvás REM és nem-REM formája (RAM - rapid eye movement), ezek ritmusa és gyakorisága a fejlődés során változik. Lehetséges, hogy az első hónapokban a REM - alvás, vagyis az álomlátás alvásmintája, az aktív alvás fontosabb, mint a későbbi időszakokban, ezért a csecsemők az első hónapokban az alvásidejük felét REM alvásként élik meg. Ez az arány folyamatosan csökken: 3 éves korban 33%, a kamaszkorban pedig 25%, amely megőrződik a felnőttkorban is.
Mielőtt arra a következtetésre jutnánk, hogy valamilyen komoly zavar miatt nem alszik a gyermekünk, vagy azért, mert nem szoktattuk rá a helyes alvásra, érdemes ismernünk egy pár dolgot:
Bár valóban léteznek súlyos zavarok a gyerekkori alvásban, mint amilyenek az éjszakai légzéskimaradások (apnea), vagy egyéb komoly zavarok mind az alvás minőségében, mind az alvás mennyiségében (amelyek nagyon gyakran későbbi pszichózisokhoz kapcsolhatók), az is igaz, hogy néha a szülők és a társadalom elvárásai jelentik az egyetlen problémát.
Ha egy gyerek éjszaka nem tud elaludni, fontos, hogy rájöjjünk, miért nem, mielőtt eldöntenénk, hogy milyen lépéseket teszünk annak érdekében, hogy elaludjon, vagy elintéznénk azzal, hogy rendellenes magatartásról vagy rossz szokásról van szó. Nézzünk néhány lehetséges okot:

  1. Szó szerint próbáljuk követni az orvos tanácsát a „hat órás éjszakai pihenést” illetően, amelyet valójában a szoptatásban fellépő zavarok vagy a szoptatás idő előtti abbahagyása okoznak.
  2. A gyerek talán sokat alszik nap közben, és így megváltozott az alvása.
  3. Talán hiányoznak neki a szülei, akik dolgoznak és az éjszaka az egyetlen lehetséges időszak arra, hogy együtt legyen velük. Csupán az érzelmi szükségleteit fejezi ki, ahogy tudja.
  4. Talán nem érzi jól magát (mivel éjszaka egyes betegségek tünetei fel szoktak erősödni, és ekkor szoktak jelentkezni a hasi görcsök is).
  5. Lehet, hogy éhes, szomjas, fázik, átnedvesedett a pelenkája vagy a ruhája.
  6. Megijedhetett a sötétben.
  7. Bármi is legyen az ok, az ajtó rácsukása, és a gyerek sírni hagyása nem hoz rá megoldást, csak elkendőzi azt. A gyerek végül a sírástól kimerülve alszik el, és nem azért, mert megoldódott a problémája. Nem lenne fontosabb a probléma gyökerére
  8. választ keresni, és nem csak a tünetére?

Példaként az általam legközelebbről ismert esetet hozom:
A szüleim, jó szokásokat akarván belém nevelni, 5 vagy 6 éves korom óta, amikor azt hitték, hogy már nagyobbacska vagyok, úgy döntöttek, ezen túl lekapcsolt villany mellett kell aludnom, és az ajtót becsukták, hogy jobban kettesben lehessenek. Két vagy három nap múlva már nem ellenkeztem, de sokáig tartott, amíg elaludtam, és félve, ijedten bújtam a takaró alá, várva a rettenetes pillanatot, amikor a szörnyek és a szellemek megtámadnak. Most már értem a szüleimet, és mindig is szerettem őket, de azóta is rettenetesen félek a sötétben. És ahelyett, hogy megszoktam volna a sötétben alvást, most is szükségem van legalább egy halvány fényre ahhoz, hogy megnyugodjam, annak ellenére, hogy felnőtt vagyok és tudom, hogy nem kell semmitől félni.
Bizonyosodjon meg arról, hogy a gyerekének valóban van valamilyen problémája, mielőtt valami nem is létező dolog ellen hoz intézkedéseket. Ez ugyanolyan káros lehet, mintha szükség nélkül venne be gyógyszereket.

MI VAN RENDBEN, ÉS MI NINCS?

  1. Rendben van, ha a csecsemő nem alussza át az éjszakát.
  2. Rendben van, ha nem bírja ki a „híres hat órát”.
  3. Rendben van, ha ön mellett akar lenni, akár egy ágyban is.
  4. Rendben van, ha szereti, hogy a karjaiban altatja.
  5. Rendben van, ha szereti, ha énekelnek neki, dédelgetik és ringatják.
  6. Rendben van, ha éjjel is enni akar – szüksége van rá.
  7. Rendben van, ha sír, amikor szüksége van önre vagy rosszul van.
  8. Rendben van, ha „a három óra” lejárta előtt akar újra enni vagy akár két óra lejárta előtt.
  9. Rendben van, ha az anya mellével a szájában szeret aludni, bár már evett. (Főleg, ha nem cumizik). Ne féljen, hogy elrontja a gyomrát, az anyatej nem fog ártani neki.
  10. Nincs rendben, hogy hosszú időn át nem tudja megnyugtatni semmivel.
  11. Nincs rendben, ha szinte alig vagy nem alszik egész nap. Főleg az első hónapokban.

 

MIT TEHETEK?
LÉTEZIK VALAMILYEN CSALHATATLAN MÓDSZER?
Ha valóban azt gondolja, hogy a gyerekének valami baja van, az egyetlen, amit tehet az, hogy beszél egy orvossal, hogy az aztán kivizsgálja és megállapítsa, így van-e vagy sem. De ha a gyereke azok közé tartozik, akik – mint a világon élő gyerekek fele – tudtukon kívül  „nem illeszkednek a társadalmi normákhoz” vagy „nem érnek fel a várakozásokhoz”, akkor LEGYEN REALISTA, LEGYEN TÜRELMES!
Vajon vannak csalhatatlan módszerek? Van, aki szerint igen, de a valóság mást mutat. Egyetlen módszer sem 100 %-ig tökéletes, hacsak nem altató pirulákról vagy egyenesen a kloroformról beszélünk.
Azok, akik csalhatatlan módszerekről beszélnek, valójában azokra a behaviourista technikákra gondolnak, amelyek rendellenes magatartások megváltoztatására használatosak. És bár némely technika az esetek magas százalékában működőképes, azt gondolom, hogy minden szülőnek tudnia kellene, hogy ezek rövid és hosszú távon milyen hatással lehetnek a gyerekére.
A szakértők egyelőre csak nagyon kevés dologban értenek egyet, ma ezt mondják, holnap azt. És közben, kik viselik a hibák következményeit? Azok, akik vakon követik a tanácsaikat.
HALLGASS A SZÍVED HANGJÁRA!
BÍZZ AZ ANYAI VAGY APAI ÖSZTÖNEIDBEN!
AZT MONDJÁK, HAGYD SÍRNI A GYEREKED?
A SZERETET A LEGJOBB MÓDSZER, AMIT TANÁCSOLHATOK ÉS EZ TÉNYLEG CSALHATATLAN.
Valóban létezhetnek súlyos zavarok a gyerekek alvásában, amelyeket a gyerek javát szem előtt tartva kell megoldanunk. De azt hiszem, most nem erről beszélünk, hanem olyan gyerekekről, akik szívesebben alszanak a szülőkkel, mint egyedül, akik többször felébrednek éjszaka, mint az a szüleiknek tetszik, stb...vagyis semmiféle komoly bajról. Ebben az esetben igaz, hogy a gyerekek majdnem a felének van ilyen problémája, ahogy az is igaz, hogy a nők a terhességük utolsó harmadában többször mennek éjjel pisilni, és ez se nem komoly, se nem káros. A legjobb, ha a SZÜLŐK ÉS NEM A GYEREK SZÁMÁRA KERESÜNK MÓDSZERT. Vannak, amelyek működnek, mint a szülő-gyerek közös ágy előnyeinek ismertetése, a gyerekek elfogadásának megtanítása, vagy annak elemzése, hogy tényleg problémáról van-e szó vagy csak arról, hogy őket zavarja, hogy a gyerek felébred. Sok módszer van, de ezek a legismertebbek. Semmilyen esetben sem szabad sírni hagyni a csecsemőt. Az ebből kialakulható problémák egy részét nevezzük angolul „learned helpless”-nek, magyarul „tanult tehetetlenség”-nek. Nincs 100%-ig biztos módszer a gyerekek altatására. Még maga Dr. Estivill is elismeri, hogy vannak olyan komoly zavarok (rémálmok, éjszakai ébredések, alvajárás...), amelyek esetében a módszere nem működik. A kisebb problémák esetében (éjjeli felébredések, a szülőkkel való alvás kérése) sem mindig működik a módszere. A szakmámból kifolyólag ismerek olyan szülőket, akik visszaeseést tapasztaltak, miután egy ideig működött a módszer, és másokat, akiknél soha nem működött.
 Nem tudom, hogy alszik Dr. Estivill. Gondolom a munkájától, az esti tévéműsortól, az álmosságától vagy attól függően, hogy megy-e vacsorázni a barátaival vagy sem, előbb vagy később fekszik le. Mint legtöbbünk. Aztán, már az ágyban, gondolom, olvas egy kicsit, majd miután elfáradt, megfordul és a feleségét átölelve elalszik, aki megpuszilja, és jó éjszakát kíván neki. Hajnalban felébred (aznap sós volt az étel és szomjas), de nem csak egyszer (jaj az a prosztata!). Azok az éjszakák a legrosszabbak, amikor kimegy a szeméből az álom és sétálgat a házban, hogy ne ébressze fel a feleségét. De most, ha ez történik vele, már nem sétálgat, hanem azon töpreng, hogy milyen „módszerrel” kellene elaltatni a gyerekeket. Lássuk: mindig ugyanabban az órában lefektetni őket. Semmi mesélés, éneklés, felolvasás...sem puszik, ölelések (főleg ne aludjunk soha közös ágyban!). ha hajnalban felébrednek, hagyjuk őket sírni, mert 12 órát kibírnak evés, ivás nélkül, egyedül...vagyis meg kell tanulniuk úgy aludni, mint a nagyok!
(Fordította: Hajdu Bianca)

xxx

Kiegészíteném annyival, hogy személyes beszélgetéseim szerint többnyire azok a babák ébrednek fel gyakran nagyobb korban, akiket életük egy időszakában az anyák megpróbáltak időre szoptatni, vagy leszoktatni az éjszakai felébredésről. Ez működhet egy ideig, de később lelki problémákat okozhat, és ezért ébrednek fel újra és újra. Hét gyermekem nevelése során nem tartom jellemzőnek a kevés alvást. Ha babáim felsírtak éjjel, azonnal mentem, szoptattam, megnyugtattam őket. Többnyire vissza is aludtak hamar.
            Az a dolgunk, hogy gondoskodjunk a babáinkról. Néha azt mondom az anyáknak, akik hozzám fordulnak, hogy „Befektetés nélkül nincs üzlet”. Ha valaki belefog egy üzleti vállalkozásba, kezdetben nagyon sok időt és energiát kell ráfordítania. Az idő múlásával egyre könnyebb lesz, végül, ha már beindult a vállalkozás, másra is lehet hagyni. Kezdetben az anya adja önmagát, töltse be a baba igényeit, majd ez fokozatosan könnyebb lesz. A kicsik egyébként is sokat alszanak, csak nem mindig akkor, amikor szeretnénk, de érdemes hozzájuk igazodni. Ez elősegíti a kötődést is, ami a későbbi kapcsolatban nagyon fontos. Az együtt alvás egyébként nagyon megkönnyíti az éjszakai gondoskodást, mert összehangolódnak az alvási-ébrenléti fázisok. Vagyis anya és gyermek egyszerre fog éberen illetve mélyen aludni.
Erről bővebben olvashatnak Dr. Sears Éjszakai gondoskodás című könyvében (Kismama Kiadó)
Ágostonné Szőcs Anna
www.anyacska.hu

Információ szoptatással, anyai gondoskodással kapcsolatos kérdésekben:
La Leche Liga: www.lll.hu



A letöltések szabadon felhasználhatók, a név (Ágostonné SzŐcs Anna) és a honlapcím (www.anyacska.hu) megjelőlésével.

 
 
 
   
BEMUTATKOZÁS | SZOPTATÁS | ANYASÁG | CSALÁD | HAGYOMÁNY | HIT
 
www.anyacska.hu | Minden jog fenntartva. 2007